Maakt u geen permanent gebruik van uw woning in het buitenland?
Denk dan eens aan verhuren!
U heeft een tweede huis in het buitenland of bent van plan dat aan te kopen. Een aantal keren per jaar geniet u van de luxe om te verblijven op een eigen plek in een totaal andere omgeving. Maar de rest van het jaar staat het huis leeg. Daardoor moet u iedere keer dat u er komt eerst de boel flink opfrissen.
Herkent u dit? Een optie is om het huis te verhuren gedurende de tijd dat het onbewoond is. Toch durven veel mensen dat niet, omdat je niet weet wie je in huis haalt. Iemand tijdelijk onder jóuw dak laten wonen, is een kwestie van vertrouwen. Maar hoe pak je zoiets aan?
Eén manier is om je huis aan te melden bij een vakantiewoningspecialist die ervoor kan zorgen dat je kandidaten treft met een serieuze en betrouwbare instelling.
Geef service en bouw een persoonlijke band op met de mogelijke huurders. Zodoende heb je zelf in de hand dat je als eigenaar met vertrouwen het huurcontract aangaat.
De familie Draaisma heeft er ook voor gekozen om via deze weg hun huis in Spanje te verhuren.
Fantastische vakantiewoning
De familie Draaisma is al jaren trotse eigenaar van een fantastische vakantiewoning in Moraira aan de Costa Blanca. Het heerlijke klimaat, de prettige mentaliteit van de bevolking en de mooie omgeving waren doorslaggevend bij de aanschaf van de woning begin jaren negentig.
Sinds zijn pensionering verblijven de heer Draaisma en zijn echtgenote 24 weken per jaar zelf in de villa verdeeld over drie periodes. Tijdens hun verblijf lopen zij de hele woning na en wordt deze weer opgeknapt. Het opknappen is helaas iets wat echt nodig is na een periode van langere verhuur.
Verhuren op basis van vertrouwen
Vertrouwen is ook iets waar de familie Draaisma zelf veel belang aan hecht. "Onze woning is van alle gemakken voorzien, zodat men zich hier echt thuis voelt. Wij verwachten van onze huurders dat zij hier ook waarde aan hechten en dat zij verantwoordelijk met onze spullen omgaan". De heer Draaisma vertelt: "Wij proberen het contact met de huurders dan ook zo persoonlijk mogelijk te maken om die vertrouwensband met de huurders te realiseren.
Na de boeking ontvangt men een brochure met leuke foto’s van de woning, een plattegrond, routebeschrijving en informatie over de omgeving. Tevens deel ik dan mee wanneer ik de sleutel verstuur en hoe ik deze wens terug te ontvangen. De ontvangst van de sleutel laat ik altijd even bevestigen. Een dag nadat de huurders zijn gearriveerd neem ik altijd telefonisch contact op om te vragen of de reis goed is verlopen en verder alles naar wens is."
Ervaringen en tips uit de praktijk
In de huurovereenkomst heeft de heer Draaisma vermeld dat de woning "netjes" achtergelaten dient te worden. In principe brengt hij dan ook geen schoonmaakkosten in rekening, hoewel de woning na iedere verhuur wel grondig wordt schoongemaakt. "Ik vertrouw erop dat huurders inderdaad de moeite nemen om de woning in "correcte" staat achter te laten. Ik vraag wel altijd om de koelkast voor vertrek te ontdooien en bij het gebruik van de wasmachine altijd een anti-kalkmiddel te gebruiken. Verder heb ik ervoor gezorgd dat de te gebruiken apparaten zoveel mogelijk bediend kunnen worden door drukknoppen. De praktijk heeft ons geleerd dat draaiknoppen toch veel sneller kapotgaan".
Als tip voor andere verhuurders geeft de heer Draaisma aan: "Zorg ervoor dat huurders altijd minimaal de woning krijgen zoals deze gepresenteerd wordt op de site, zodat de vakantie niet met een teleurstelling begint. Bereken de huur op basis van de daadwerkelijke waarde: Een goed product is zijn prijs waard en een te lage huur bevordert niet de mate van de tevredenheid van de huurders, maar de kwaliteit van het gebodene doet dit wel.